Friday, November 6, 2009

kawan, kawan makan kawan, bekas kawan . . . kawan tipu2.? haha~

Apa tajuk nih macam mengelirukan? apakah motif dan rencana sebenar entri kali nih? ttg kawan yang berbuat jahat kah? hmm? atau tentang kawan yang lama sudah tidak ketemu lalu sudah tidak berkawan dgn beliau atau apakah? cukup. tidak perlu membuat andaian kerana segala pertanyaan akan terjawab. sila baca dengan penuh kesabaran. kali ni xde gamba menghiasi entri ni demi melindungi muka2 kawan dan kawan makan kawan, bekas kawan dan sewaktu dengannya. saye berharap anda tidak akan berasa bosan kerana entri kali nih adalah amat panjang umpama cerpen mingguan gitu. saya akan cuba sedaya upaya untuk menjadikan ulat-ulat perkataan ini menjadi lebih menarik untuk dibaca agar anda tidak bosan. jika setakat ini anda merasa bosan, anda boleh la search ke blog-blog laen yang munken tidak membosankan sebelum anda terlambat dan munken tidak dapat berpatah balik kerana tertarik dengan ayat-ayat cinta yang berbelit ni. adoi,nak menjelaskan ni jea da cukup panjang. belum cite lagi,cmne tuh? anda yakin xmau berpatah balik? betul nihh? masih ingin mbaca? bagus la begitu. xsia-sia usaha saya membebel sorang2 kan. munken hanya seorg dua saje yg sudi membaca,xmengapa,xde org baca pun xpe.. asal kn apa yg ingin di luah kan sudah di luah kan. sekian, tuh jea. hahah~ tipu jea. mula pun belum lagi cm ne nk tamat >.<>
Bismillah...
saya ingin sekali menceritakan pengalaman saya tentang kawan2 yg saya pernah berkawan. pagi tadi saya tidur xlena, secara tba-tiba mndapat idea untuk di muatkan di blog miracleinmira nih. yea la, kata tiba-tiba kan? isn't it a miracle? :p sejak saya kecil hingga sekarang,saya sudah berkawan dengan pelbagai jenis manusia tidak kira dari segi darjat,umur , jantina mahupun agama. saya mmg suka berkawan :) [senyuman seorg yang friendly] saya akan ceritakan secara rawak sahaja tanpa mengikut kronologi agar kawan-kawan saya yang terlibat dalam cerita ini tidak akan tahu yang saya sdg menceritakan tentang diri mereka. saya ada ramai kawan. bukan kawan2 yang dikenali di facebook,my space mahupun friendster tetapi kawan2 yang saya kenal in real life. yea mmg banyak sangat. nak cerita tentang kerenah dorg satu-satu mmg saye sendiri xlalu nak menaip. lenguh kowt jari jemari. bisa cramp tahu ngak?
Saya pernah mempunyai kawan yang cukup tua untuk di gelar pak cik. sbnrnya xtahu patut ke x mengelarkan pak cik ni "kawan". haha~sbbnya,bukan kenal sangat pun. hanya kenal beberapa hari shj dimana dia menanyakan arah jalan.. dan tup tup lepak menum bersama2.setelah mengenali beliau dalam beberapa hari, saya dan rakan2 yang mendapati pak cik spt ada agenda yang cukup mystery. mmg menakutkan apabila dikenang kerana xtahu bagaimana boleh terjebak mjadi kawan kepada pak cik nih. rasanya spt di pukau. mujur tiada perkara2 yang tidak di ingini berlaku sepanjang tempoh beberapa hari berkawan dengan beliau ^^' ketika tempoh berkawan dgn pak cik nih, mmg tidak pernah saya keluar bersendirian bersama beliau. malah ada rakan yang lain menemani dimana mereka juga menjadi kawan kepada pak cik nih. hmm,saya kena ingatkan pada diri sendiri agar tidak mudah bercakap dan mesra dengan org yang tidak begitu dikenali.anda juga harus begitu.
Selain dr pak cik tadi, saya pernah mempunyai kawan yang sangat rapat dengan saya tetapi akhirnya telah memburuk-burukkan nama baik saya di hadapan rakan-rakan yang lain malah menceritakan perkara yang ternyata jelas ianya palsu kepada umi saya. saya xpasti mengapa beliau melakukan perkara itu. sedangkan kami berkawan baik. mujur umi saya lebih mempercayai saya berbanding org itu. kawan-kawan saya yang lain juga berkawan dgn org nih, mari bagi nama kepada beliau agar mudah anda memahami jalan cerita ni yea. okie nama dia sonya (bukan nama sebenar) sonya, saya dan beberapa lagi rakan yang lain mmg berkawan rapat. sonya telah mengumpat ttg saya kpd rakan2 yg lain tuh. dan rakan2 yang lain tuh telah menceritakan kpd saya ttg perbuatan sonya dimana dia mengumpat saya. terima kasih rakan2 yang lain. kalau tidak kerana rakan-rakan yang lain tu,tentu saya tersalah pilih kawan dan akhirnya menjadi rosak seperti sonya. sonya sekarang ini saya xtahu dia jadi apa,kerana saya sudah lama tdk menghubungi sonya, apa yg saya tahu melalui profile nya di web2 yang digilai ramai, kehidupan sonya sungguh rosak sekali. saya mmg agak terkilan kerana sonya sbnrnya , pada mulanya perkenalan kami, sonya mmg baik.. tapi akhirnya sonya menjadi xbaek dan rasanya akibat salah pilih kawan. selepas saya tdk berkawan dgn sonya, sonya telah berkawan dengan org yg xsepatutnya di jadikan kawan. saya bukan nak menghina org, tetapi org itu sendiri mmbuatkan dirinya terhina.huhu~
Bukan sekali, tapi dua kali kawan saya yang baek telah mengkhianati perhubungan baek kami. dia nih xtahu la nak kate kawan baek ke x, tapi mmg kami berhubungan baek shj dalam tempoh lebih dari 2 tahun. mmg lebih la..dia bukan dalam list kawan baik saya pun, tapi dia baik la dgn saya dalam tempoh beberapa tahun. haa, faham x? hehee~yang ni pula name dia penasonica (bukan nama sebenar) penasonica ni, setelah beberapa tahun kami berkenalan, dari awal lagi rupa-rupanya saya telah di tipu. dan penipuan itu terbongkar selepas 2-3 tahun kami berkawan! lama kan? setelah saya tahu kebenaran ttg penipuan yang penasonica lakukan tuh, saya hanya berdiam. tidak menyerang . malah melihat sahaja rentak penipuan beliau.seronok tahu. rentak dia ala-ala dangdut campur country music sket. yea, beliau mmg sangat suka menipu. bila sekali dia da tipu, mmg lps tuh saya xkan caye la kowt apa yang dia cakap. setakat masuk telinga kanan,keluar telinga kiri saje. yang lucunya, pekara kecil pun penasonica nak tipu. kelakar kan? contoh la kan, katakan dia nk g dating, tapi dia tipu, dia kata g study. mcm kalo nak dating kata jea nk g dating. kenapa harus tipu? ini contoh jea. haha~tapi mmg penasonica ni suka tipu la. bukan saja tipu, malah bongkak, suka cakap besar, suka kutuk org lain,suka ambil kesempatan. dia sungguh tidak sedar sekali apabila dia mengutuk org lain seolah-olah dia mengutuk diri sendiri. [ okai,mmg saya spt nampak sedang mengutuk penasonica disini, tapi ini kenyataan] bukan kah mengutuk tuh x bagus. lebih2 lagi jika benda yang di kutuk itu tidak benar sama sekali.kira mcm mereka-reka cerita la. tapi saya disini tidak mereka cerita. ini kisah benar dan pengalaman sebenar saya sepanjang berkawan dengan penasonica. sekarang, hubungan saya dengan penasonica tidak begitu akrab. malah saya tidak lagi berkawan dgn dia. kalau kawan pun, kawan tipu2 jea. hahah~ cm zaman sekolah rendah dulu (awk,awk, jangan kawan dgn si polan nih taw.. kawan tipu2 jeaa) hahah~xpaham sbnrnya cmne kawan tipu2 tuh. tapi mmg saya xkawan la ngan dia. sungguh menyampah! macam nak turut bagi anda menyampah dengan beliau, ada ke patut jika melihat org di tepi jalan yang mmg tidak dikenali langsung . penasonica akan bg comment di mana mmg xperlu pun ttg org tuh. contohnya " ish,huduh gila pompuan tuh" anda bayangkan pompuan tuh xbersalah pun. kenal penasonica ni pun x, ape ntah lagi nak buat sesuatu kepada penasonica mmg jauh sekali,tapi apa salah org tuh dia nk comment sebegitu sekali? jika benar pun rupa pompuan yg xbersalah tuh xberapa menarik, perlu ke dia suarakan pendapat dia? cantik sangat ke penasonica nih?? hmm, nak saya jawab ngan ikhlas ke x?? hahah~anda sendiri tahu jawapan dia jika di lihat dari tingkah laku dia tuh kan.
Okayh, cukup pasal penasonica. sekarang pasal org lain pulaa.saya nak cite pasal nikona(bukan nama sebenar) pula. mari bandingkan rakan baek yang betul2 baik dan juga rakan baik yang sebenarnya x baek. nikona ni kawan baik saya. sebenarnya ada lagi kawan2 baik yang lain, tapi nk bg contoh, satu jea cukup la yea. saya dapat lihat sangat keikhlasan , ketulusan dan kejujuran nikona ni berkawan dengan saya. bila saya dalam kesusahan, nikona akan turut menemani saya dan berada dalam kesusahan juga. macam kata kan jika ada satu aktiviti perkhemahan akan di adakan dan tempat adalah terhad. saya ,nikona, dan kawan rapat yang lain teringin sangat nak g. tapi ttiba salah satu dari kami xcukup tempat. macam katakan la kami nih 7 org kan kawan baik, tapi ada 6 jea tmpat kosong. dimana 1 org xdpt g sbb xcukup tempat di mana 1 org tuh adalah saya. tapi nikona tidak akan pergi ke perkhemahan tersebut. begitu juga dengan 5 lagi rakan rapat yang lain itu. mereka mcm kalo sorg xdpt pegi, mereka xmo g. bukan kah itu pengorbanan? ( sebak jup . terkenang :') ) terharu sgt kan? tuh lah kawan baek yg sbnr. dan saya dpt lihat yang nikona ni sungguh baek mcm slalu sgt mengalah antara kami ber7 (sbnrnya xsmpai 7 pun kawan-rapat yg saye tgh cita nih. cuma nak bg org-org yang terlibat terasa jea. jadi saje tokok tambah. hahaa~) pendek kata saye senang berkawan dengan nikona. saye suka berkawan dgn beliau :) dan juga 5 lagi rakan rapat yang lain tuh spt - - olympusa,konica,kodaka,canoni dan juga samsunga (sume bukan name sebenar :))
Haaa,rakan baek tuh mmg baek juga.. tapi ada juga dalam diam mmpunyai hasad dengki yang terpendam. di mana mereka ingin melebihi kita. okayh, ni bukan pasal nikona.pasal org laen pula..saye gelar dia sbgai K saje la yea. K ni kawan baek juga . sume da anggap kawan baek aku nih >.<> ni sbnrnya xde lah masalah besar sgt dengan saye.. tapi ada lah skit2 dimana dia mesti nak apa yang kita ada.. jika dari segi barang ke xpe. tapi kalo da dr segi org yg kita suka? ape cer? bukan saye jea punya laki yang dia nak suka juga. malah kawan2 saya yang lain punya laki pun dia nak suka juga. gedik kan? tapi rasanya skang dia da berubah kowt. kowt lahh . hahah~ harap2 la dia da berubah. aminn :) okie, tuh jea pasal K.
Ni sume yang saye cite nih jantina dia laki ke pompuan? hahah~ bia la rahsia. meyh smbg lagi kisah seterusnya. saye punya kawan bukan shj kaum perempuan, malah lelaki juga ada. yang lembut2 pun ada. kebanyakkan kawan2 lelaki saya xde buat masalah dgn saya kecuali sorg nih. dia bukan rapat pun. just kenal begitu shj kerana dia same kelas kan. name dia kotexy perangai dia mmbuat saya sungguh annoying terhadap kotexy di mana, dia suka menyampuk dan mencelah apabila saya dan rakan2 laen sdg berbicara. adakah perlu? bila menyampuk tuh pun bukan mnyampuk apa. suka2 nak sound cara pemakaian la, cara berhias la, rambut la. apa ada aku suh ko bayar apa yg aku pakai,buat dgn rambut aku dan barang yg aku guna ke? grrr~benci mak nyah!
malas la nak cite pasal kotexy panjang2, xmenarek. hahah~saye ada kawan yang comel, hensem,cantik, jambu,lucu dan kelakar, tidak merokok, ape ntah lagi meminum minuman keras. jauh sekali berjudi.. mereka sgt best ! bila keluar dgn mereka, saya xpernah bersedih mahu pun terasa dgn gurauan2 kasar yang di lemparkan. kerana apa? kerana saye tahu mereka mmg xmemaksudkannya.
saya ada kawan yang suka amik bf org (actually xkawan pun tp kawan gak la. haha. cmne tuh? lu pikir sendiri) , saya juga berkawan dengan ex kepada ex bf saya. saya berkawan dgn ramaiiii sgt org. sbnrnya banyak lagi saye nk cite pasal kawan2 saya. tapi.. xcukup tenaga la nak taip banyak.
saya adalah seorang yang sangat mementingkan persahabatan berbanding percintaan. sbb bf saya pun saye menjadi kawan dgn dia dulu baru kami bercinta. aww~~ hahaha~ kalo kami xberkawan,xde nya nak bercinta kan? dan saye yakin bf saye pun lagi pentingkan kawan2 berbanding saye yang hanya gf dia :) heee~ saye ade bukti! jika awak bf saye, jgn persoalkan ape yg saye nyatakan nih.okie? hee~
hmm,saye suka berkawan, tetapi saya amat memilih kawan kerana saya takud nnty perkara yang xsepatutnya berulang. saya memilih juga dr segi perangai, jika anda mengatal dgn saya, saya tidak akan berkawan dgn anda. kerana ternyata anda mmpunyai niat lain. kan? tuh utk lelaki, utk perempuan pula, jika anda rasa saye nih adalah bahan umpatan anda, mgapa anda perlu berkawan dgn saya? kan?? jadi, org2 spt itu saye xsuka nk buat kawan. kalo kawan pun, kawan tipu-tipu jea :p hee~ k la, tuh jea setakat nih. penat da nih. huhuhu~ tata.
pesanan: kawan adalah pengaruh terkuat sekali dalam melakukan sesuatu perkara sama ada kebaikan mahupun kejahatan. pandai lah pilih kawan utk kebaikkan diri sendiri :)
sekian. :)

6 comments:

  1. bese la mira... heheheh..
    kehidupan...
    kawan ke tak payah nk lihat apa yang ade dalam diri orang lain sebenarnya...
    sbnarnya aku bersyukur sgt ade kawan baik sprti aku ngan suraya... yg bermula dari skola rendah...
    walaupon kami ade krisis dulu... tapi bila pikir balik.. benda tuh yg akan buat kite ketawa.. tapi satu benda yang buat aku tertarik.. bagaimana die.. dan bagaimana aku.. die dan aku masing2x selesa.. walaupon ade setengah benda buruk yang ada dalam diri masing2x.. kami jadikan kelebihan yang ade dalam diri kami untuk tutup kelemahan yang ada...
    aku seorang yang kasar.. tapi manja..
    die seorang yang lembut tapi berdikari...
    dan die cuba lengkapi sikap manja aku tuh dengan sikap berdikari die.. siap air tin pown die bukak kan untuk aku...
    dan aku igt lagi ayat dia "safira awk sgt manja" kemudian kami ketawa.. post ko buat aku teringat kat dia..
    heheheh terase windu plak sbb kami dah lame bersama... huhuuh... =)

    ReplyDelete
  2. hahaha..kak mira..lawak giler nma kwn2 kak mira yg akk bg..hahahaha..paling lawak penasonica...da mcm panasonic, kotexy mcm kotex..

    ahahahahaha~lawak~..

    but tu lah br dinamakan life..tak begitu kak mira??? everyone melaluinye..sy pun ade kwn2 sebegitu.. :)

    ReplyDelete
  3. safira.. yes absolutely u r rite. hmm,tp kite xboleh la la terus berkawan dgn org yg pernah cr pasal ng kita. if menda2 kecik,xpe kowt. mcm kita n kak row pun dulu ade crisis gak, tp still okie sbb xde ape sgt berbanding 2 makhluk sonya n penasonica tuh.

    heheheh~mmg tyme nih teringat sgt kat kawan sumee. renduu.....huhuh~

    ReplyDelete
  4. fik .. heehe~ mmg xde idea td nak bg contoh name ape. sume2 name tuh amik dr menda kat sekeliling mcm sony-sonya, hahah~sume2 tuh name2 menda la :p ngeee~

    yeah,betul2. tuh la mjadikan pengajaran dlm idup kite kann :D

    ReplyDelete
  5. mira, akak kenal ke salah sorg 'kawan' mira yg mira ceritekan di atas? Hahaha=p

    ReplyDelete
  6. hmm, kenal ke x xpasti la kak. hehehe~tapi rasa nya kenal kott sbb saye pnah cite kann? :D

    ReplyDelete

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers