Wednesday, March 24, 2010

Niat

Niat mengikut kamus diri saya sendiri bermaksud bercadang, merancang, ingin atau pun mahu melakukan sesuatu. Dalam bahasa inggerisnya pula, intention or purpose. Untuk mendapat maksud yang lebih tepat sila cari sendiri dalam kamus, xpun lu pikir la sendiri :D
Wahai kawan-kawan, pasti anda tertanya-tanya apakah niat ( untuk perkataan ini, rancangan kot seswai di gantikan sbgai maksud lain niat tuhh :P ) saya menceritakan tentang niat nihh? Hee~pasti anda macam konfius dengan ayat saya yang agak berbelit nihh. Ey, mana ada berbelit ^^ ngeee~ kan lurus jea maksud saya ni. Hmm, saya terpanggil (cehh~sapa ntah yang panggil) untuk menceritakan beberapa perkara yang lazimnya melibatkan perkataan niat nihhh. Oh, berbalik pada soalan yang dalam kurungan tuh, sapa yang panggil? hmm, saya mendengar suara dari langit! (ahaks!~) ohh no, nanti orang panggil saya skizo pula :P sebenarnya, sejak kebelakangan ini, terlalu banyak perkataan niat yang di dengari dari mulut-mulut comel orang sekeliling. jadi tanpa membuang masa saya kerana banyak lagi menda nak buat pasni, dan juga masa anda yang mungkin juga perlu di jimat, mari membaca kisah selanjutnya :)
hmm, nak mula dari mana eyy? saya pun xtahu.
hahaha~ okayh2, serious! jangan dok main2 lagi..
begini, sejak saya berpraktikal di hospital, banyak doctor-doctor bertanya, " betul ke awak semua ni nak jadi doctor? " saya dengan bersemangat tanpa memikir panjang berkata "betulll!!~" begitu juga dengan rakan-rakan saya yang lain.. dalam masa yang sama, ada di antara rakan-rakan yang berdiam diri.. mungkin mereka sedang berfikir di dalam benak fikiran diorang "betul ke aku nak jadi doctor ni?" okayh, pedulikan fikiran mereka, ini bukan tentang mereka mahu pun saya. the point is, doctor berkata lagi, " apa niat kamu nak jadi doctor ni? " . semua berdiam diri, termasuk saya . lalu, doctor berkata lagi, " ke sebab kamu berfikir kalo jadi doctor ni duit banyak, ke sebab macam doctor ni macam wahh~ kerjaya yang meletopp! xpun sebab keluarga kamu yang suruhh?"(ni ayat saya sendiri, tapi maksud doctor yang berkata tuh seakan-akan mcm ni la) masing-masing terdiam lagi.. lalu, doctor tuh tambah lagi, "kalo sebab duit banyak tuh, baik awak lupa kan jea la niat awak.. sebab gaji doctor x banyak mana punnn, masa pun xda. jadi, baik awak betul kan niat sebenar awak nak jadi doctor, kalau tak, memang awak x kemana ..." pergghh~ saya sendiri tertanya-tanya apakah sebenarnya niat saya menjadi doctor ni? heee~ biar saya sahaja la yang tahu mengapa yeaa. dan memang ada rakan-rakan yang tahu mengapa saya nak jadi doctor , jadi, bia saya dan mereka sahaja yang tahu, anda tidak perlu lah rasanya :D so, moral of the story, memang kita kena betulkan niat kita mengapa kita memilih sesuatu pekerjaan itu baru lah kita akan berjaya :)
Kisah yang lain pula, yang turut melibatkan perkataan niat, adalah niat kita dalam persahabatan. Sudah berkali-kali, saya sering mendengar (secara x langsung di sini, saya telah memberitahu bahawa saya seorang pendengar yang baik. hahaha~) yang seseorang ni berkawan dengan seseorang ni atas niat untuk menumpang kesenangan. xkisah la kesenangan dari segi apa punn, itu da kira niat orang tuh bukan ikhlas untuk berkawan, sebaliknya adalah untuk kesenangan diri sendiri. contohnya begini, orang ni bijak pandai, selalu di puji kat dlm kelas, so.. orang yang kurang pandai ni pun nak bkawan dengan orang bijak pandai ni sbb nak la kan mendapat sedikit ilmu.. kalo org x bape nak pandai mcm dia, dia xmo nak berkawan. haihh~xsedar diri kan orang begini. Selain daripada itu, ada yang suka berkawan utk kesenangan diri sendiri bak kata saya td.. mcm bila orang tuh senang, kau pun sebuk terhegeh-hegeh la nak berkawan dia sbb nak tumpang senang kan, tapi, bila org yang senang td da xde apa-apa, kau pun lajuuu jea meninggal kan orang tuhh kan? buruk sungguh perangai orang begini.ada pula yang berkawan dengan orang ni sebab nak tumpang popularity.. maklum lah kan, minah/mamat ni dia seorang yang x dikenali.. bila tengok macam orang ni glamour, dia pun nak gak rasa glamour, maka dia berkawan la dengan orang yang glamour tuhh, secara x langsung tempias la kan skett keglamouran si penumpang tuhh. Tapi, xsemua orang berkawan dengan seseorang tuh atas niat tertentu . . ada yang memang betul ikhlas berkawan. yang memang berkawan dengan sesiapa sahaja tanpa bermuka dua :) anda faham kan maksud saya? ;)
Cerita yang lain pula tentang kebajikan. Yea, kebajikan. Derma menderma nihhh. Haa, tuh la kebajikan.. Percaya kah anda jika saya katakan terdapat beberapa golongan yang membuat kebajikan kerana nak glamour? haa, untuk kepentingan sendiri la ni.. macam kalo dia buat kebajikan, orang akan macam kata "wahh, baik la diaa ~ bla bla blaa" dia membuat kebajikan sbb nak orang mengenali dia. macam tuh. faham x? saya pun xreti nak terang kan bagaimana. Orang ini menderma, lps tuh dia pun mencanangkan pada orang lain yang dia telah membuat kebajikan. haa, begitu lah maksud saya. kan mcm riak kan. kalau kau nk menderma, derma jea la.. perlu ke kau pergi bagitahu semua orang kau nak menderma sumee. Haihh,pelik! Pada pendapat saya, jika seseorang itu betul2 niat ikhlas nk menderma, dia tidak akan kecoh dengan apa yang telah di dermakan dan juga dia tidak akan mengungkit. itu adalah riak! terima kasih. :D
eyyy, belum abes lagii.. ada sket lagi nii.. haa, kalau nak bunuh diri pun kena ada niat taww! prof saya kata, masa kat forensic dulu.. kalau nak mengesahkan seseorang tuh dia bunuh diri, dia kena ada niat! kalau xde niat xsah :D heee~ mcm kalau xde niat, kematian dia akan di persoalkan, adakah benar dia bunuh diri? haaa, jangan main-main.. segala apa yang dilakukan semuanya memerlukan niat okiee! nak berpuasa, bersembahyang , berkasih sayang dan segala ber ber lahh mesti mempunyai niat yang suci murni .. (psst~zu, ber ber tu bukan ehem ehem yeaa) kalau niat anda tidak murni, apa yang anda lakukan tidak kemana :D bersahabat atas niat yang terpesong tidak akan berpanjangan, kebajikan yang anda lakukan tidak di kira kebajikan punn dan memang sah-sah x dapat pahala.
jadi, sekian sahaja cerita saya untuk hari ini.. saya perlu menyiapkan long cases! berusaha amira!! ngeeee~ :D
The End.

No comments:

Post a Comment

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers