Tuesday, May 25, 2010

Kesedaran.

Petang tadi saya ada terbaca one article dalam women's weekly june 2010 punya edition. yea, saya mmg setiap bulan pun membazirkan wang membeli ini magazine. eheh, xpe la kan. budaya membaca kot. bukan buku lucah punn. kesihatan n fashion okayhh? hee~ so, di sini saya ingin berkongsi la dengan teman-teman dengan apa ilmu yang saya dapat lepas membaca magazine ni. saya secara tiba-tiba okiee, mendapat idea apabila terbaca article ini, dengan pengalaman saya sebelum-sebelum ni lagi, memang mencurah-curah lah idea sayaa sehingga abes leaking ke lantai. duhh~ tipu kau eyh mira? celah mana leaking-nya? heh, ada la, saya smpai xsempat mengapai paper dan laptop, conteng kat lantai jea idea yang mencurah-curah tuh.. tuh kira da leaking ke lantai la kan? heheh. tipu jea. ingat saya kanak2 3 tahun ke smpai nk conteng lantai? excuse me okayh, saya 23 tahun. walaupun, ye lah, munken kamu anggap muka saya comel mcm kanak2 3 tahun, tapi saya 23 :)

Adoi, amira, sila terus ke titik penting yea! jadi, anda pasti tertanya-tanya, tentang apakah article tuh yang sampai saya begitu extra excited dgn idea dan pengalaman sebelum nih tuh? jadi, tanpa membuang masa yang telah pun terbuang sedikit demi sedekit sejak tadi, mari saya cerita :) even article ini di petik dari women's weekly, namun ia general to any gender, mahupun lelaki atau perempuan okayhh. this is about top 8 health fears (and how to beat them) seriousy kawan-kawan, after saya baca article ni, memang memberi kesedaran sangat. tambahan pula selepas saya posting kat hospital kota bharu dan forensic ari tuhh. this is very serious! (¬_¬) sila jangan berhenti membaca bila anda tahu ini pasal kesihatan. yea la, ramai org suka baca pasal gossips jea kan, apa kata luangkan masa anda 15 minit jea baca entri ni, okayh?

okayh kite mula kan dengan the most fear factor (wahh, cm rancangan kat tv pula :P) heh. serious okayh! the most fear factor disease, heart attack! anda jangan menyangka bahawa heart attack hanya berlaku pada atuk-atuk mahupun nenek-nenek sahaja. ramai di antara orang awam, yang tidak aware dengan kesihatan mereka tidak menyedari mereka bakal terkena heart attack! ini semua berkaitan dengan gaya hidup anda. yes, absolutely. mengikut Women's Weekly (WW), more than 4000 women died from heart disease. itu baru women okayh, x kira lagi lelaki yang lagi laaaah life-style mereka macam menempah hari terakhir hidup mereka dengan as soon as possible. masa saya attachment kat forensic kan, ada beberapa case, lelaki, dia mati secara mengejut. muda lagi okayh. saya x igt umur sebenar tapi adalah dalam lingkungan atas 25 tahun, bawah 35 tahun. lepas post mortem, lelaki itu di dapatii ada heart disease. mengikut kata teman-teman dan keluarga beliau, mereka mmg tidak mengetahui tentang itu. dan si mati mmg xde rekod punn tentang penyakit itu. see!? can u see that?? kite mmg xtahu pun yang kite akan kena heart attack! mengikut kata my lecturer, dr.sami, heart disease terutama ischemic heart disease (heart attack) adalah silent death disease. ianya tiba-tiba! jadi please aware taww! if u guys or sape-sape ada symptoms sakit dada, yang merebak ke sekitar shoulders, arms, neck n jaw melebihi 5 minit, pastu susah nk breathing haa, sila la hubungi ambulance untuk hantar anda ke hospital. jangan drive sendiri ke hospital, kang otw nk g hospital kang takud apa-apa yang tidak diingini terjadi pula. jangan mengambil ringan perkara ini. olryte siapa yang berisiko tinggi untuk kena heart attack ni? anda yg berusia 50 tahun ke atas, smokers, tekanan darah tinggi, family history of heart disease and those who are overweight or do not get enough exercise.


yang ke dua, type 2 diabetes (kencing manis). complication kencing manis nih, adusss, sgt la scary okiee (╥_╥) . masa saya attachment kat orthopaedics, ramaiiii sangat pesakit diabetes yang kaki kena potong. selain dari kaki kena potong, anda akan senang terkena infection, rabun dgn teruk sekali silap-silap boleh jadi buta, dan banyak lagi la.. sila google kalau nak tahu. symptoms dia mmg banyak, tapi terutama sekali anda akan terasa sgt cepat dahaga dan asek nak buang air kecil jeaa. okayh, mmg dalam cuaca panas kau akan asek menum, tp fikir logik okayh.. maksud saya di sini, this is very diff smpai anda rasa, "apahal ni,, asek nk menum jeaa. pastuu sket2 g toilett" haa, di situ anda perlu berjaga-jaga. xrugi pun kalau anda g check blood glucose untuk kepastian. jangan ambil ringan sangat okayh ttg perkara mcm ni. sbb mengikut doctor2, kat tmpat saya attachment, mmg patient bila da sakit teruk baru nk dtg, sbb pd awalnya mereka mengambil ringan sahaja symptom2 seperti ini. siapa yg berisiko tggi? mereka yang ada family history of diabetes (this is life-style related disease, same as heart attack) those yang overweight, heavy drinkers, physically inactive people dan juga wanita yg pernah ada history kencing manis masa mengandung. nasihat saya, jaga pemakanan,jgn makan manis2 sangat :) cukuplah dengan senyuman manis anda shj okayhh? ;)


then seterusnya dementia. dementia ni penyakit nyanyuk yang very common kat org2 tua. tp dia juga boleh terkena pada any age. symptoms dia, selalu shj rasa confuse, pelupa, and personality changes. okayh, mmg symptoms ni xsemestinya anda ada dementia, tapi if symptoms ni steadily worse n interfere with everyday activeties, then u should and must aware! go and seek doctors for treatment/management. org-org yang berisiko tinggi; people over 65, heavy drinkers and those yg ada family history of dementia.


breast cancer. symptoms : ada ketulan kat breast, atau pun skin changes kat chest area. jangan takud atau terus fikir (oh my god, saya ada breast cancer.hidup saya da musnah) sila berjumpa doctor dulu okayh coz it could be other disease yg benign sahaja. bila ada discharge dari nipple or bila skin kat affected breast cm kulit oren, haaa. itu kemungkinan besar sekali breast cancer okayh, u 'll have a good chance of survival kalau perkara ini lebih awal di detect. jangan segan silu, sila lah jumpa doctor :) org yg berisiko tinggi; wanita yang over 50, yg pernah ada history pnyakit ni, family history penyakit ni and those yg obese.


next is stroke. stroke ni penyebab kematian yang ke3 tertinggi di malaysia yea kawan-kawan. jika anda rasa mcm numbness, loss of balance, headaches, lemah2 satu badan dan ada masalah speaking or understanding, please aware! g jumpa doctor cepat! org yang berisiko tinggi; mereka yang ada tekanan darah tinggi, diabetes, high cholesterol and smokers.

seterusnya deep vein thrombosis (DVT) . scary symptoms, sakit kaki kat bahagian lutut ke bawah. sakit tuh macam kalau kite pegang akan mencetuskan "awww" very tender okiee, then affected area merah2, bengkak.. sape yang berisiko tinggi? wanita yg pregnant atau wanita yg amik Oral contraceptive pill, smokers, overweight people, those yg ada history blood clots in the family, org yang recently melalui surgery procedure n travellers on long-haul flights which last more than 3 hours. okayh, sila ambil aspirin kalau anda x allergic kat ubat ni.. pastu g la seek medical doctors yeaa! jgn g jmpa bomoh mengurut pulaa, mmg nnty bahaya mengundang :)

haihh, banyak da nihh, ada 2 jea lagi.. harap anda tidak bosan membaca, saya akan cuba make it short and simple yet bermakna :) satu lagi adalah brain tumor. mmg brain tumor tidak begitu femes sekali, tapi selepas meningkat usia 35 tahun, risiko mendapat brain tumor ni meningkat. symptoms ; anda selalu sakit kepala da selalu pitam/pengsan. jgn ambil mudah perkara ni. mmg sakit kepala tuh symptoms yang mane2 penyakit punn adaa. tapi kalau da kerap sangat smpai asek pengsan jea, please aware! lebih2 lagi kalau da sawan, lemah, ada mslh nk berkomunikasi, mcm nak ckp susah, pastu personality changes , seek medical attention secepat mungkin! jgn delay or else, sadaqaAllah-ul-azimmm. sesiapa shj mempunyai risiko mendapat penyakit ni. xde specific org pun sebab causes dia masih tidak dapat di ketahui. jadi mari sama-sama menjaga kesihatan.


dan akhir sekali, paling common nihh.. food allergy sape2 jea ada food allergy terhadap kacang la, seafood la , susu la, dan mcm2 lagi. so, kalau da tahu anda allergic kat makanan tuh, jgn la g gatal2 nk makan lagi.. sbb food allergies can be life-threatening okayh? nnty anda akan kena severe multi-system type 1 hypersensitivity reaction. apa kejadahnya itu? ia adalah satu reaction antibody anda dgn allergen tuh. saya x reti nk terangkan mcm mana takud nnty anda x faham pula, jadi cukup la saya kata kan kalau da allergic tuh xya susa2 nk mkn jugaa. jgn degil okayh. symptoms kalo anda allergic kat mknn tuhh adalahh;perut rasa cramps lepas mkn, kulit anda ruam2 dan kemerahan, cirit birit dan sukar nk bernafas. nampak x kat situ bahayanya? kalau da sukar nak bernafas, mmg x cukup oxygen dan akhirnya, sekiannnn..


jadi, mulai sekarang sila sedar terhadap kesihatan anda. saya juga turut sedar lps baca article tuhh..

sekian terima kasih

the end



ps : saya x copy paste, hnya amik sket2 jea dr WW :) heh.

3 comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers